The Best Part Of My Life

If you can't have what you love, you have to learn to love what you have.

Saturday 5 August 2017

"Perjalanan hidup bermula apabila kau sudah habis study"

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga anda semua dalam keadaan baik² sahaja dan dipermudahkan segala urusan. Aminn 😊 Finally, hari ni dapat juga nak update entri terbaru setelah sekian lama menyepi 😂 Tak adalah sampai menyepi, tapi sebab busy sikit. Hehe. Dalam beberapa bulan lepas, ada update pasal zaman diploma kan. And now, nak update pasal perjalanan selepas habis study.

Jujur cakap, kehidupan lepas habis belajar ni, lagi banyak dugaannya. Banyak pahit dari yang manis. Ya, lepas habis belajar, aku menganggur hampir 5 bulan. Selama 5 bulan menganggur tu, tipulah kalau tak pernah try hantar resume kat mana² company and pergi interview. Ada yang sampai mohon kerja kat jobstreet, ada yang sampai mohon SPA. Dah merata² dah berjalan kat online cari kerja.

Tapi itulah, rezeki tak menyebelahi 😢 Sampai ada satu hari tu, dah putus asa nak hantar resume kat tempat lain dah. Sebab kebanyakkan tempat nakkan pengalaman. And ada satu hari tu, kawan suruh try hantar resume kat company dia sebab time tu memang company tu nak pakai orang yang baru habis belajar. So, aku pun just try je lah. Dalam hati just cakap, ada rezeki, adalah nanti. Memang time tu tak mengharap sangat pun.

Dalam pada masa yang sama, aku suggestkan juga kat kawan baik aku sorang ni apply sekali kat company yang sama. So, kitaorang cuba nasib kat situ even company tu dekat Penang 😂 Lepas beberapa hari tu, ada dapat panggilan dari company tersebut. HR tanya, hari apa yang boleh datang untuk interview? Time tu, aku rasa excited gila sebab dapat interview 😂 Kebetulan pula, kawan baik aku pun dapat panggilan yang sama untuk interview.

Happy jugalah sebab masa interview nanti ada kawan berteman 😂 Tiba hari interview tu, interview punya interview, HR tu cakap, "nanti akan confirm balik bila boleh masuk kerja." So secara tak langsung, aku dan kawan baik aku ni dah confirm dapat kerja 💃Happynya tak payah cakap. Yeahh, akhirnya dapat juga kerja. Terima kasih, ya Allah ❤ Berminggu jugalah nak tunggu bila dapat masuk kerja. Hari demi hari, dapat panggilan dari company tersebut and masuk kerja awal bulan 5.

And yang paling happy lagi bila kawan baik sendiri dapat masuk tempat kerja sama tarikh dengan aku. Ya Allah, syukur sangat sebab masih lagi bersama kawan baik even dah habis zaman belajar. Syukur alhamdulillah ❤ Tibalah hari yang dinanti-nantikan. 3/5/17 adalah first day masuk ke alam pekerjaan. Happy, berdebar² and takut. Dan inilah first time juga kerja di negeri orang. Ya Allah, kuatnya aku time ni 😢 Time ni aku sanggup berjauhan dengan family 😢

Alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik sahaja time first day kerja. Dapat pula batch yang sekepala. Semua jenis masuk air punya 😂 Hari demi hari, berjalan seperti biasa. Even ada beberapa hari stress. Normallah tu kan, kerja mana je yang tak stress 😂 Kehidupan bekerja berjalan seperti biasa. Sampailah satu hari tu, dalam bulan ramadhan 😢 Tengah siapkan kerja sebelum balik, kawan baik aku ni kata, "zati, kita dah tak nak kerja sini dah. Serius, kita berhenti harini." Ya Allah, perasaan masa tu still lagi terkejut and terpingga².

Masa tu, mata dah berkaca habis dah. Dalam hati kata, apa yang sedang berlaku nii 😭 Balik kerja tu, pelik kenapa tiba² kawan baik aku ni nak berhenti tiba². Dia pun explain punya explain, masa tu redha dengan tak redha je 😭 Menangis teresak² sampaikan mata bengkak. Air mata tu laju je mengalir. Ya Allah, time itu rasa macam down sangat. Memang dugaan datang secara tak duga 😭 Ya, mungkin bukan rezeki kawan baik aku kat sini. Mungkin Allah nak bagi dia tempat yang lagi baik.

Dalam keadaan mata tengah basah tu, terpikir juga macam mana nak lalui kehidupan lepas ni. Mana taknya, pergi kerja sama², mana² mesti pergi sama². Macam mana aku nak lalui semua benda sorang²? Ya, memang dugaan sebab setiap kali nak pergi kerja, mata mesti berkaca. Setiap kali tengah buat kerja, mata ni mesti tengok kat meja sebelah yang dah kosong. Tambah sedih lagi, bila orang lain tanya pasal kawan baik aku tu, kenapa dah tak nampak dalam beberapa hari lepas tu.

Tak tahu nak explain macam mana sebab setiap kali nak bagitau, mata mesti dah berkaca 😭 Lagi tambah sedih bila time nak berbuka puasa, mesti teringat semua kenangan dengan kawan baik tu 😭 Makan masa juga untuk nak hilangkan rasa sedih semua. Buat kerja semua tak kena. Hari demi hari, perlahan-lahan aku redha lepaskan kawan baik aku 😢 Ingatkan diri, tak semua benda kita dapat bersama kawan baik selama²nya. Ya, dari situ aku belajar segala-galanya.

Aku belajar berdikari seorang diri di tempat orang. Semua benda aku buat sendiri. Kadang², aku terpikir juga nak berhenti. Tapi kawan baik aku kata, "Jangan T. Ingat family awak. Awak harapan diaorang. Awak boleh buat, jangan risau." Dan kata² inilah, alhamdulillah terima ya Allah ❤ bagi aku kekuatan sampailah sekarang. Alhamdulillah, pejam celik pejam celik, dah genap 3 bulan aku di sini. Terima kasih yang mendoakan. Terima kasih kepada kawan baik sebab sentiasa bagi semangat. Terima kasih kepada family yang sentiasa bagi support ❤

Doakan yang baik² sahaja untuk aku di sini. InshaaAllah, ada rezeki, adalah aku di sini. Semoga anda semua dapat dipermudahkan segala urusan dengan baik ❤ Terima kasih yang sudi membaca post ini.

P/s: Berita baik - Kawan baik aku dapat sambung degree awal bulan 9 ni. Alhamdulillah ❤ Doakan yang baik² saja ya 😊


6 comments:

  1. Alhamdulillah. Tahniah! All the best in everything you do :)

    ReplyDelete
  2. Enjoy your life sis! Wish you all the best ❤

    ReplyDelete
  3. Salam singgah dan follow sini.. :)

    Anda dijemput join segmen GA sy!

    http://www.akuseorangtraveler.com/2017/10/tak-nak-sunyi-sepi-lagi-giveaway-by.html

    ReplyDelete
  4. Tahniah kawan baik awk dpt sambung degree, dan awk buat yg terbaik k :)

    ReplyDelete
  5. bestnya..tingat zaman2 dlu.

    :)

    jom main game follower :) https://rinhijabist.blogspot.my/2017/11/game-tambah-follower-kencang.html

    ReplyDelete