The Best Part Of My Life

If you can't have what you love, you have to learn to love what you have.

Tuesday 31 January 2017

Penganggur Terhormat


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Setelah sekian lama tak muncul, finally dapat juga publish post ni. Hihi. Berkenaan dengan tajuk di atas, kalau boleh saya ingin bertanya pendapat ataupun mungkin juga sedikit motivasi untuk diri saya ini. 

Berdasarkan apa yang korang lihat pada profile blog saya ni, i have a diploma yang baru sahaja habis belajar pada bulan november 2016. Maksud saya, i'm a fresh graduate. Ya, memang kena betul kan dengan tajuk di atas. Huhu. So, saya nak ceritakan serba sedikit tentang penganggur terhormat ni memandangkan sesuai pula dengan keadaan saya sekarang ni. Huhu.


Selepas saya berjaya mengharungi zaman diploma, saya rasa lega sebab lepas ni saya tak perlu hadap assignment sampai tengah malam, makan pun ala kadar je dan tidur pun tak cukup. Maksud saya di sini, yeahh bebas! Sangkaan saya lepas habis belajar ni, senang dapat kerja and dapat beberapa tempat untuk di'interview'. Tapi realitinya....


Kecewanya, tak payah cakap. Tipulah kalau saya tak hantar resume langsung kat mana-mana syarikat. Ada yang saya hantar guna email, and ada juga saya hantar sendiri. Jobstreet? Dah, saya dah apply banyak syarikat. Bukan kat jobstreet je tau, kat laman web MauKerja pun ada juga apply sana. And sementara tu, saya ada juga apply SPA. Yelah, mana tahu ada rezeki kan. Cuba je lah.

Tipulah kalau saya kata tak cemburu bila tengok kawan-kawan lain yang dah dapat kerja. Ya, rezeki diaorang dapat awal. Rezeki saya, mungkin lambat sikit. Kadang-kadang, saya dah rasa give up sangat. Stress bila setiap hari memikirkan benda yang sama. Dan sampai satu tahap, ramai yang lebih menggalakkan saya untuk terus sambung ke degree.

Kalau diikutkan zaman kini, memang rata-rata ramai graduan yang menganggur disebabkan tak dapat kerja lagi. Tambah lagi, ini tahun 2017! Memang banyak pesaingan kat Malaysia ni. Dan saya banyak juga scroll pasal graduan degree dan master pun belum dapat kerja lagi. Itu degree dan master tau, apatah lagi saya yang hanya ada diploma je. 

Saya tahu, ramai yang complain kebanyakkan syarikat semua nak ambik yang ada pengalaman sahaja. Yang fresh graduate ni, diaorang takkan layan. Based on company juga laa kan. Fuhh, sedih! 


Berbalik pada yang ramai menggalakkan saya sambung study ke degree tadi. Sebenarnya, saya memang tak ada plan langsung nak terus sambung ke degree. You know what, zaman diploma pun saya tungang-langgang, inikan pula zaman degree. Dan inilah juga salah satu cadangan mak ayah saya bila melihat anaknya yang susah cari kerja dengan hanya menggunakan diploma je.

Yang sebenar-benarnya plan saya lepas habis diploma, saya nak kerja je. Tak terfikir pun nak sambung belajar. My parents sangat berharap supaya saya setuju untuk sambung study ke degree. Actually, saya dah menganggur hampir 3 bulan dah tapi still tak dapat mana-mana interview. Dan selama 3 bulan ni lah, saya terlalu memikirkan pasal kerja je.


Penganggur terhormat. Itulah saya! Yang memegang jawatan tu. Huhu. Apa-apa pun, doakan saya supaya dipermudahkan urusan. Doakan yang terbaik untuk saya. Dan doakan saya semoga saya tak cepat give up.

6 comments:

  1. Semoga urusan kita dipermudahkan dan jangan pernah berhenti berdoa. Instead of menunggu mencari kerja why not try business dlu? :) its kind of pengalaman juga. Hehe.

    ReplyDelete
  2. audit diri awak kembali....betulkan dulu hubungan dengan Allah S.W.T dan ibu bapa...awak terlampau memandang langit sehingga awak lupa apa yang ada di bumi...hargai sekecil2 kejayaan awak..ingat! kita masih ada tanggungjawab lain yang kena laksanakan...nasib awak takkan sama dengan kawan awak...itu dah ditulis oleh Allah SWT...insyaallah dan bersabarlah, Allah tak pernah mendustai nikmatnya kepada hambanya yang memerlukan...

    ReplyDelete
  3. semoga dipermudahkan dan jangan putus asa. InsyaAllah rezeki ada cuma kita perlu lebihkan usaha lagi

    ReplyDelete
  4. Insya'Allah semoga dipermudahkan segalaurusan :) .. tu lahr hakikat yg sebenar,kdg bukan kita x mao kerja atau memilih tp semuanya nakkan pengalaman.. Kalau kita x d'beri peluang utk menimba pengalaman sampai bila pun kita x akan dapat pengalaman..

    ReplyDelete
  5. Pokoknya di sini Jangan berhenti berdoa dan jangan berhenti mencuba.. kena ingat jugak,akademik tidak 100% menjamin kita dapat kerja dik..individu yang setakat Spm pun bole berjaya..nahh.. apa lagi kamu? semua orang ada rezeki yang berbeza..Allah Maha adil.. percaya pada rezeki.. Senyum.

    ReplyDelete
  6. sementara tu why not you try part-timing at restaurants or shops like McD.
    Good luck!

    ReplyDelete